wstecz

Kolokwium Akademickie,

uniwersitas, czyli wspólnota mistrzów i uczniów, toorganizowana od 2004 roku impreza naukowa, której ideą jest wzbudzanie u młodych ludzi fascynacji nauką, potrzeby poszukiwania prawdy i dzielenia się refleksjami, a przede wszystkim zachęcanie ich do samodzielnego myślenia, wnioskowania, dostrzegania problemów, do autorefleksji i publicznej prezentacji swoich przemyśleń w formie dialogu z przedstawicielami środowisk akademickich (naukowcami i studentami). Stąd też wymiana myśli pomiędzy mistrzami i uczniami stanowi podstawową formułę Kolokwium. Stała Rada Naukowa i patronaty kilku uczelni regionu i Polski pozwalają na utrzymaniu wysokiego poziomu i koncepcji imprezy, natomiast tematyka dyskursu oraz przygotowywanych przez młodzież referatów jest rokrocznie inna, ale zawsze dotyka zagadnień bliskich uczestnikom, ich generacji, niosąc także ważne wychowawcze przesłanie. Problemy poddawane są pogłębionej analizie, a dzięki udziałowi specjalistów wielu dziedzin ukazane zostały wyróżniki kolejnych pokoleń przełomu XX i XXI wieku. Ilustrują to przykładowe zagadnienia podejmowane w ramach spotkań: Realni czy wirtualni?; Młodzieży portret własny; Kolokwium „ze smakiem”; Od edenu, arkadii przez utopię po cywilizację zabawy.

Najważniejszym zadaniem projektu jest zachęcenie uczniów do samodzielnej refleksji, wieloaspektowego spojrzenia na problemy i zdobycze dzisiejszego świata, na własne w nim miejsce oraz uczenie umiejętności prezentowanie swojego stanowiska z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi, metodologii, języka i słownictwa naukowego. Kolokwia inspirują szczególnie uzdolnioną młodzież do rozwijania talentów i realizacji pasji, poprzez przygotowanie i przedstawianie wystąpień na forum publicznym, bronienie własnych sądów, kształtowanie krytycyzmu oraz umiejętności dyskutowania (argumentowanie) i słuchania innych.

123

 

12.12.2023

12 grudnia w Pałacu Młodzieży  w ramach  Kolokwium Akademickiego odbył się panel : „Transhumanizm i sztuczna inteligencja-szansa czy zagrożenie” ? Gośćmi spotkania byli: prof. dr hab. inż. Dariusz Skibicki - kierownik Katedry Mechaniki i Metod Komputerowych na WydzialeInżynierii Mechanicznej  Politechniki Bydgoskiej, autor i współautor trzech podręczników  akademickich. Jest także  inicjatorem i głównym organizatorem mającego piętnastoletnią tradycję ogólnopolskiego konkursu dla uczniów szkół i placówek pozaszkolnych  pt. „Wojna robotów miniSUMO”,dr Marta Kładź-Kocot-doktor nauk humanistycznych, autorka powieści  fantasy  oraz książek naukowych i artykułów o mitach, fantastyce oraz o znanych autorach tych gatunków, a także wielu opowiadań i prac publicystycznych oraz dr Marcin Kowalczyk-doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy  autor  artykułów naukowych i popularnonaukowych  traktujących o kulturze współczesnej. Publikował w Czasie Fantastyki i Nowej Fantastyce, jego opowiadania trafiły też do kilku antologii SF. Ponadto ma w dorobku powieści science fiction. Jest członkiem Rady Programowej Polskiej Fundacji Fantastyki   Naukowej.
 Spotkanie dotyczyło  postępu technologicznego, który rodzi wielkie  nadzieje na poprawę ludzkiej egzystencji, na  wspaniałe perspektywy rozwoju w wielu dziedzinach  ale także budzi liczne obawy. Pełzająca cyfrowa rewolucja jest faktem, nie można jej powstrzymać. Trzeba nauczyć się mądrze z nią żyć i rozumnie korzystać z jej dobrodziejstw, starając  się unikać zagrożeń, które niesie . Jest wiele pytań o to, na ile naukowcy panują nad wytworami swoich badań. Przede wszystkim  nie wiemy jaka będzie pozycję człowieka wobec sztucznej inteligencji. Czy nie zmarginalizuje go.  Czy transhumanizm posłuży udoskonaleniu ludzkiej natury, zapobieganiu chorobom, wyposaży osoby w szczególne zdolności, czy doprowadzi do utraty przez nie tożsamości oraz panowania naukowców nad  ludźmi i do instrumentalnego traktowania jednostki. Prowadzący przybliżyli, prowadząc ciekawy dyskurs, z różnych punktów widzenia  obszary związane z rozwojem technologii cyfrowej, podjęli także refleksje nad  przewidywanymi  skutkami - moralnymi, prawnymi i egzystencjalnymi progresu, uwzględniając zarówno aspekt naukowy jak i humanistyczne podejście do zagadnienia. Udało się także włączyć młodzież do dyskusji, gdyż ona przede wszystkim musi mierzyć się z wszechobecną  cyfryzacją w ich życiu. Podkreślono role dorosłych- rodziców i  nauczycieli  w kształtowaniu świadomości na ten temat u dzieci i młodzieży, by młodzi radzili sobie z tą rzeczywistością i nie byli jej ofiarami. Nie zabrakło także rozmowy o czacie GP, młodzież poprosiła o materiały dotyczące poruszanych zagadnień. Cieszy, że uczestnicy dyskusji chcą skorzystać z wiedzy specjalistów, starając się lepiej zrozumieć fenomen wirtualnego świata, który staje się ich światem. Prowadzący spotkanie  obiecali przekazać  źródła takich informacji.  Wszyscy uznali, że  warto powrócić do tych kwestii w innych aspektach, gdyż próba zrozumienia otaczającego świata  jest podstawą dobrego w nim funkcjonowania.