Forum edukacji humanistycznej Paideia
to przedsięwzięcie realizowane od dwudziestu lat w oparciu o projekty grantowe. Służy promowaniu humanistycznej refleksji wśród młodzieży. Zadanie realizowane jest we współpracy ze szkołami, stałymi zespołami włączającymi się w przygotowanie spotkania na różnych jego etapach oraz z ośrodkami naukowymi i placówkami kultury, które pełnią także funkcję patronów wydarzenia. Pierwsze edycje w atrakcyjny i przystępny sposób przybliżały uczestnikom spotkań panoramę kolejnych epok kultury we wszystkich ich wymiarach. Kolejne cykle stanowią zaproszenie dla młodych ludzi do spojrzenia na czasy, w których żyją i które współtworzą. Młodzież sukcesywnie poznaje wyróżniki kulturowe współczesności. Dzięki wykładom i prezentacjom prowadzonym przez autorytety, uczestnicy cyklu Paideia mogą poznać i lepiej rozumieć mechanizmy rządzące dzisiejszą kulturą. Zdobyta wiedza ułatwia im zrozumienie dążeń i perspektyw ich generacji. Uczestnicy cyklu szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania oraz biorą udział w dyskusjach. Dyskursywny profil spotkań pozwala młodym ludziom lepiej zrozumieć siebie i otaczającą rzeczywistość. Zdobywają oni także narzędzia ułatwiające czytanie tekstów dzisiejszej kultury (literatura, muzyka, teatr, film, Internet).
W propozycjach Paidei odzwierciedlenie znajdują również aktualne rocznice, osoby czy zjawiska kulturowe, będące właśnie w centrum zainteresowania (np. rok autora czy wydarzenia).Tradycyjnie imprezy mają formułę multimedialną i interdyscyplinarną. Tworzą je wykłady, prezentacje, dyskusje, sesje literackie, warsztaty, pokazy artystyczne oraz ankiety czy happeningi. Paideia stanowi bogatą ofertę działań edukacyjnych, adresowanych do starszej młodzieży wszystkich typów szkół.
25.10.2022
Sesja humanistyczna: „O sensie przemijania i pamięci.” w ramach projektu grantowego - „Przemijanie w życiu, literaturze i sztuce”
25 X 2022 roku w ramach Forum edukacji humanistycznej Paideia odbyła się sesja humanistyczna: „O sensie przemijania i pamięci” w ramach projektu grantowego: „Przemijanie w życiu, literaturze i sztuce”. Na program wydarzenia złożyły się : wykład dr hab. Aleksandry Norkowskiej, prof. UKW, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Wydział Literaturoznawstwa: „Dlaczego literatura nie milczy o przemijaniu, czyli ja wobec czasu”, wystąpienie dr. Grzegorza J. Grzmot-Bilskiego, filozofa i poety, wieloletniego adiunkta w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy: „To, co ważne” oraz wykład z prezentacją multimedialną Wojciecha Kielera, historyka sztuki i polonisty: „Sztuka wobec czasu. Artyści o trwaniu i przemijaniu” Ponadto młodzież zaprezentowała wybrane przez siebie korespondujące z ideą spotkania teksty literackie, a także autorskie wystąpienia. Nagrody za dobór lub napisanie tekstu
i jego interpretację otrzymały: Klaudia Lewińska i Maria Wojtasik z II LO w Inowrocławiu
oraz Julia Bochat z III LO w Bydgoszczy. Młodzi uczestnicy sesji w skupieniu wysłuchali wystąpień wykładowców, by potem zadawać wiele pytań, a także zaprezentować własne sądy na temat sensu przemijania oraz znaczenia czasu i pamięci. Mówili o docenianiu i właściwym wykorzystywaniu każdej chwili, wobec świadomości szybkiego jej upływu, o kruchości naszej egzystencji. Podkreślali też wartość relacji z drugim człowiekiem, dopóki trwa, znaczenie wydarzeń, które są tu i teraz. Wypowiedzi młodzieży zaskakiwały dojrzałością i refleksyjnością.